Ustaw jako stronę domowąDodaj stronę do Ulubionych
   Szukaj  
  
czwartek, 19 lipiec 2018                                                
 
   ›  Style i trendy
   ›  Porady i wskazówki
   ›  Smakosz
   ›  Moda
›  Gift Guide
   ›  Sagio.pl
›  Pogoda
›  Horoskop
›  Kontakt
›  Newsroom
›  Konkursy
     Mężczyzna All4Men.plModa i StylModa
dd @ 2015-07-29 › 11:08:53Źródło: dd
 Czym jest aquaplaning i jak go uniknąć?

Czytając opisy opon oferowanych przez internetowe sklepy motoryzacyjne, możemy natknąć się na sformułowanie „zmniejszają ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu”. Z opisów tych dowiadujemy się także, że zjawisko to jest niebezpieczne. Czy zatem jest aquaplaning? Dlaczego należy się go wystrzegać i jak?

Aquaplaningu (również: poślizg hydrodynamiczny) to zjawisko, które może zajść podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem utrzymuje się warstwa wody, zaś bieżnik opony nie jest w stanie efektywnie jej odprowadzić, zostaje utracona przyczepność. Kierowca traci kontrolę nad pojazdem, gdy ten zaczyna „płynąć”.

Kiedy tracimy przyczepność?

Aby kierowca miał pełne panowanie nad prowadzonym samochodem, konieczna jest dobra przyczepność do podłoża, którą zapewnia jedynie stały kontakt opony z jego nawierzchnią.

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni opona pcha przed sobą tafle wody, której ciśnienie rośnie w trakcie kontaktu z bieżnikiem. Przyczepność zostaje zakłócona w chwili, gdy nacisk opony staje się równy z ciśnieniem wody. Wtedy powstaje tak zwana „poduszka wodna”. Opona już nie pcha wody przed sobą, tylko zaczyna się na niej unosić. Traci wtedy kontakt z nawierzchnią i występującymi na nawierzchni mikronierównościami, od których oddziela ją woda. To oznacza, że traci całkowicie przyczepność. Ryzyko wystąpienia poślizgu hydrodynamicznego rośnie wprost proporcjonalnie do ilości wody na drodze i prędkości pojazdu, jest także zależne od zdolności opony do odprowadzania wody – czyli jest odwrotnie proporcjonalne do grubości bieżnika opony – im niższy bieżnik tym większe ryzyko poślizgu.

Po czym rozpoznać aquaplaning?

Wystąpienie zjawiska aquaplaningu objawia się kilkoma typowymi symptomami. Pierwszy z nich to wrażenie, że samochód „płynie” po jezdni i nie reaguje, gdy ruszamy kierownicą. Jeśli nasz samochód wyposażony w system ESP (ang. Electronic Stability Program, czyli elektroniczny program stabilizacji, składający się z takich systemów, jak między innymi kontrola trakcji oraz kontrola poślizgu), podczas wystąpienia aquaplaningu powinna zaświecić się kontrolka alarmowa.

Jak powinniśmy się zachować?

Gdy już padniemy ofiarą aquaplaningu, nie możemy spanikować. Choć nie jest to zwykle łatwe, musimy zachować spokój i zimną krew. Nie wolno przyspieszać, hamować, ani wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą, gdyż i tak nie panujemy wtedy nad autem. Zdejmujemy nogę z gazu i pozwalamy, by samochód wytracił swoją prędkość samoczynnie i od nowa złapał przyczepność.

Co może powodować wystąpienie aquaplaningu?

Wyróżniamy trzy grupy czynników, które mogą mieć wpływ na ryzyko wystąpienia aquaplaningu:

- Czynniki dotyczące opon: za niskie ciśnienie powietrza w oponach, cechy produktowe opon (np. rzeźba bieżnika, kształt odcisku), zły stan techniczny opon (zbyt mocno starty i płytki bieżnik, zły stan gumy spowodowany wiekiem i eksploatacją opon);
- Czynniki dotyczące ruchu: prędkość jazdy, stan zawieszenia wynikający ze stopnia zużycia jego elementów;
- Czynniki zewnętrzne: stan techniczny nawierzchni (koleiny, wyrwy, duże zużycie), głębokość tafli wody na jezdni (wynikająca z obfitości opadów), rodzaj nawierzchni (gładkość, mikrochropowatość i makrochropowatość).

Co pomaga zapobiegać poślizgom na wodzie

Na rynku dostępne są liczne modele opon, które różnią się podatnością na wystąpienie aquaplaningu. Podstawowe znaczenie w tej kwestii ma rzeźba bieżnika i kształt śladu opony. Ważne jest, aby opony miały odpowiedniej wielkości rowki odprowadzające wodę oraz odpowiednią liczbę lameli (w przypadku opon zimowych).

Za najbardziej odporne na powstawanie aquaplaningu uchodzą opony o bieżniku asymetrycznym oraz kierunkowym, czyli o rzeźbie ułożonej w kształt litery V. Najmniej korzystnie wypadają w tej kwestii opony o klasycznym symetrycznym bieżniku. Bieżnik kierunkowy z rowkami w kształcie litery V odprowadza wodę na boki. Opona asymetryczna posiada także szerokie rowki obwodowe mające za zadanie prowadzenie nadmiaru wody przed czołem opony. Kluczowe dla naszego bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości samochodu do panujących warunków oraz wymiana opon kiedy grubość bieżnika spada poniżej zalecanych wartości. Badania niemieckiego automobilklubu ADAC dowodzą, że im grubszy bieżnik w oponie tym mniejsza podatność na aquaplanning.

Szczególnie ważnym czynnikiem, który ma wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia aquaplaningu jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Na przykład w przypadku opon, których właściwe ciśnienie wynosi około 2 barów, o teoretycznej granicy wystąpienia aquaplaningu mówi się przy głębokości tafli wody wynoszącej 5-7 mm oraz prędkości 70km/h. Jeśli ciśnienie jest niższe i wynosi np. 1 bar, wartość prędkości zmniejsza się do 50km/h.

Artykuł powstał we współpracy z Motointegrator.pl






Autor:
Komentarz:
Wpisz swoje imię:

Podaj adres e-mail:

Najlepszy film o seryjnych mordercach?
Milczenie owiec
Z piekła rodem
Siedem
Zodiak
Kolekcjoner kości
inny?

 
Start | Reklama | Polityka prywatności | Mapa strony | Kontakt
Copyright © 2006 by All4men.pl - Wykonanie: CN Design and Necon Design