Jak przebiega lakierowanie proszkowe?
Jedną z najpopularniejszych metod nakładania powłoki lakierniczej na konstrukcje metalowe jest malowanie na sucho. W nowoczesnych lakierniach stosowane są kabiny z systemem filtracji i odzysku farby, piece polimeryzacyjne oraz specjalne pistolety natryskowe. Uzyskana powłoka jest przede wszystkim równomierna i trwała. Sprawdź, jakie są kolejne etapy malowania techniką proszkową.
Dlaczego warto stosować metodę proszkową?
Ta popularna technika znajduje szerokie zastosowanie w wielu branżach, m.in. meblowej, motoryzacyjnej i budowlanej. Powierzchnia pomalowana metodą proszkową cechuje się wysoką odpornością termiczną oraz na uszkodzenia mechaniczne. Co więcej, elementy metalowe nie ulegają korozji i zniszczeniu nawet podczas stosowania silnych środków chemicznych. Ogromną zaletą jest również fakt, iż lakierowanie proszkowe jest przyjazne dla środowiska (ze względu na brak emisji szkodliwych rozpuszczalników) oraz ekonomiczne (resztki proszku znajdującego się w kabinie natryskowej można odzyskać w celu ponownego użycia).
Jakie są etapy lakierowania proszkowego?
Zanim lakiernik przystąpi do finalnego malowania elementów metalowych, najpierw musi je odpowiednio przygotować. W tym celu poszczególne części lakierowanej konstrukcji są dokładnie myte i odtłuszczane. Następnie przy pomocy specjalnego pistoletu oraz z wykorzystaniem kabiny natryskowej odbywa się etap malowania na sucho. Kolejny krok to utwardzenie farby poprzez zastosowanie energii cieplnej.
Usługa lakierowania metodą proszkową musi być wykonywana przez doświadczonych lakierników, dysponujących odpowiednim sprzętem. Tylko wtedy uzyskany efekt będzie trwały i w pełni zadowalający. Przed podjęciem współpracy z lokalną lakiernią warto zapoznać się z przykładowymi realizacjami, a także opiniami dotychczasowych klientów.
Czym różni się malowanie proszkowe od tradycyjnego?
Klasyczna technika malowania wykorzystuje płynną farbę, natomiast w malowaniu na sucho (jak sama nazwa wskazuje) nie jest używana woda. Podczas aplikacji stosowana jest specjalna farba o konsystencji proszku. Właśnie ta różnica wpływa na odmienne właściwości konstrukcji pomalowanych metodą proszkową. Najczęściej lakierowanie na sucho jest zalecane do pokrycia powłoką elementów, które pracują w trudnych warunkach (m.in. w motoryzacji) lub narażone są na szkodliwe czynniki atmosferyczne (zmienne temperatury, opady).